Přání na nový rok

S příchodem nového roku si většina z nás připomíná úspěchy i nezdary posledního roku a přemítá, jaký pokrok v uplynulém roce učinili. Často také přijdeme na několik věcí, které bychom z našeho života chtěli vyřadit, nebo naopak polemizujeme nad tím, co by náš životní styl dokázalo zlepšit. Zpevnit tělo v posilovně, přestat s kouřením nebo zařadit ranní otužovací sprchu? S novým rokem tohle všechno zní tak nějak lákavěji a máme pocit, že tentokrát to novoroční předsevzetí už nevzdáme. Nechte se inspirovat našimi nápady na novoroční předsevzetí a vyberte si to pravé pro vás. 

Proč si lidé dávají novoroční předsevzetí? 

Miliony lidí po celém světě si s příchodem nového roku dávají sliby a vytvářejí vize o jejich budoucím životě a bohužel často s druhým lednovým týdnem se svou snahou končí. Ty vytrvalejší vydrží až do února a pak se najde několik málo lidí s nejpevnější vůlí a největší motivací, kterým předsevzetí skutečně změní život a vydrží u něj po celý rok. 

Na tipy, jak dodržet novoroční předsevzetí a nevzdat své úsilí příliš brzy, se podíváme v  závěru článku. Nyní se však zaměřme na magickou otázku: PROČ? Proč si vůbec lidé novoroční předsevzetí dávají a co je k tomu vede?

  1. Nespokojenost s dosavadním životem

    Představte si situaci, kdy jste se svým životem na sto procent spokojení a žijete v harmonii? Měli byste potřebu cokoliv měnit? Pravděpodobně ne, protože by nebylo ani co měnit. Mnoho lidí tedy vidí novoroční slib jako příležitost vylepšit část svého života, se kterou nejsou tak úplně spokojení. 

  2. Vidina pozitivní změny 

    Lidé také konec roku a začátek toho nového vnímají jako skvělý časový milník, kterým oddělí jejich starý a nový životní styl. Volí tedy novoroční předsevzetí jako vidinu pozitivní změny v životě s výborným načasováním. 

  3. Tlak okolí a společnosti

    A někdy za příslib skoncování se zlozvykem nebo zařazení nového návyku může také neustálý tlak okolí a rodiny. Na konci roku často poznámky typu: “Měl bys už konečně začít s …” nebo “Nechtěla bys už přestat s tím…” sílí na četnosti a my už si tedy řekneme, že stačilo a jdeme se vrhnout do změny. 

Nejčastější novoroční předsevzetí 

Některá novoročné předsevzetí známe snad všichni. Možná už jste řadu z nich také zkoušeli dodržet a nejsou vám tedy vůbec cizí. Jaká novoroční předsevzetí patří mezi ty nejčastěji slibovaná? Takzvanými evergreeny se stávají: 

  • Zhubnu XY kilo do plavek. 
  • Přestanu kouřit.
  • Začnu jíst zdravě. 
  • Omezím práci a najdu si více volného času.
  • Přestanu pít alkohol.
  • Naučím se nový jazyk nebo koníček. 
  • Začnu více číst knihy. 
  • Budu více šetřit a méně utrácet za nesmysly. 
  • Najdu si více času na rodinu. 

Také je znáte? Chcete-li se letos vrhnout do zajímavějších novoročních předsevzetí, která vás budou více bavit, nechte se inspirovat naším výběrem. Možná vám originální zadání budou lépe motivovat u svého slibu zůstat po celý rok.

33 nápadů na novoroční předsevzetí: nový rok nové já (2021)

Občas stačí staré známé klasiky mezi předsevzetími formulovat trochu jinak a snadněji u nich vydržíte. Jindy zase zabrousíme do neotřelých novoročních předsevzetí, která vás budou skutečně bavit. Pojďme se tedy vrhnout do 33 nápadů, ze kterých si vybere snad každý a udělají z vás lepšího člověka.

1. Hubněte pro radost, ne pro dokonalé tělo

Stačí změnit úhel pohledu a kila jdou dolů snáze. Zařaďte do života zdravou stravu a pravidelný pohyb z čisté radost, ne protože musíte a jinak to nepůjde. 

2. Zařaďte nový sport do života

Vyzkoušejte nový sport, který jste ještě nikdy nedělali. Na výběr máte desítky možností: volejbal, plavání, tenis, kuželky, šachy nebo třeba jógu. Zkoušení nových sportů vám může ukázat skrytou vášeň, o které jste neměli tušení. 

3. Přestaňte s pomluvami

Opusťte negativitu a vylepšete si karmu tím, že začnete o lidech mluvit a přemýšlet pozitivně. Pomlouvání jednoduše nesluší nikomu. 

4. Vyzkoušejte každý týden něco nového

Každý den si na zkoušení něčeho nového nenajde čas asi nikdo z nás, ale každý týden nebo měsíc už by to vyjít mohlo. Na světě je tolik možností, které lze zkoumat a zkoušet. Určitě vás to bude bavit. 

5. Deník vděčností

Zapisujte si každý večer tři věci, které vás za ten den potěšili nebo jste za ně vděční dlouhodobě. Dodáte do svého života více pozitivní energie a pokoru. 

6. Přečtěte každý měsíc jednu knihu

Pár stránek každý večer a další kniha je dočtena, ani nevíte jak. Zvolte knihy od vašeho oblíbeného autora nebo žánru a udělejte si chvilku pro sebe. 

7. Zařaďte informační dietu

Různé informace, zprávy a reklamy se na nás ženou ze všech stran. Zkuste si jednou za čas vypnout upozornění na telefonu a nedívat se na televizi ani internet. Určitě vám nic neunikne a příjemně si odpočinete. 

8. Poznejte krásy Česka

Cestování patří mezi oblíbené činnosti mnoha lidí. Dejte si pro letošek za cíl poznat krásy naší země. Jistě máte co objevovat. 

9. Zařaďte prvky psychohygieny

Stres se dobře filtruje díky základním principům psychohygieny. Je však potřeba se jí pravidelně věnovat. Vyzkoušejte meditaci, fyzická cvičení nebo třeba relaxační koupel. 

10. Každý měsíc uspořádejte večeři s přáteli

Na přátelé nám často nezbývá moc času. Kdy jste se naposledy viděli se svými blízkými? Co takhle zařadit pravidelnou večeři s přáteli, kde si popovídáte o tom, co je nového?

11. Zařaďte úklidovou rutinu

Drobné úklidové návyky nám dokážou ušetřit mnoho času. Ustelte postel každé ráno, utírejte prach průběžně nebo umyjte nádobí již během vaření a jistě poznáte rozdíl. 

12. Zkuste dobrovolnickou činnost

Existuje celá řada neziskových organizací a společností, kam se můžete zapsat a dobrovolně pracovat. Nemusí to být nic náročného, a přitom získáte nezaměnitelný pocit vděku. 

13. Zredukujte odpad v domácnosti

Věci, které nepoužíváte, nemilosrdně odstraňujte ze svého života. Zaměřte se také na třídění odpadu nebo snižování jeho tvorby a vyčistěte tak svou domácnost. 

14. Pijte více vody

Mnoho lidí je dlouhodobě dehydratováno. Zařaďte do svého života tento zdravý návyk a napijte se!

15. Zapisujte si sny

Zdají se vám často velmi živé sny? Na noční stolek si položte malý zápisník a propisku a své sny si okamžitě po probuzení zapisujte. Možná se dozvíte něco velmi zajímavého o svém životě. 

16. Pochvalte se 

Přestaňte se neustále vnitřně kritizovat a přemýšlet nad tím, co se vám zase nepovedlo. Je na čase to otočit a pochválit se i za maličkosti. 

17. Přečtěte si každý den nějaký vtip

Smích léčí – to je známá věc. Co takhle polechtat trochu bránici a každý den si přečíst jeden vtip? Příjemné předsevzetí, nemyslíte?

18. Začněte chodit po schodech

Výtah je sice skvělý vynález, ale ubírá nám každodenní pohyb. Začněte chodit více po schodech a vaše fyzička vám brzy poděkuje. 

19. Nechte auto doma

Stejně tak mezi zdravé návyky patří vynechání jízdy autem. Zkuste začít na poštu, nákup nebo do práce chodit pěšky. Nebo si vystupte z MHD o pár zastávek dříve a projděte se.

20. Vyřaďte toxické lidi ze života

Aktivní vyřazování toxických a negativních lidé z vašeho okruhu přátel patří mezi nejlepší věci, co pro sebe můžete udělat. Nenechte se neustále ovlivňovat negativitou ostatních. 

21. Pročistěte sociální sítě

Stovky a tisíce profilů stejně nestíháme sledovat a zabírá nám to příliš mnoho času. Pročistěte si sociální sítě a nechte si tam jen takové profily, které vás skutečně zajímají, baví a inspirují. 

22. Obklopte se rostlinami

Do bytu i do kanceláře si přidejte více stálezelených rostlin a čerstvé květiny. Jejich vůně i vzhled pozitivně působí na naši mysl. 

23. Pište si to-do listy

Někomu seznamy a odškrtávání vyloženě vyhovují. Napište si každý den své úkoly a priority a teprve poté začněte s jejich plněním. Utřídíte si myšlenky a zjistíte, co všechno vás ten den čeká.  

24. Cestujte bez cíle

Chcete-li zažít pravé dobrodružství, vyzkoušejte cestování bez mapy a navigace. Také si můžete koupit jízdenku na vlak neznámo kam nebo letenku do nejlevnější destinace, která se vám zrovna naskytne. Prostě nic neplánujte a přizpůsobte se až situaci. 

TIP! 14 tipů na cestování vlakem v ČR i po Evropě

25. Překonejte strach

Každý z nás má strach tak trochu z něčeho jiného. Začněte s jeho překonáváním pomalými a postupnými krůčky a za rok možná zjistíte, že už jej vlastně nemáte. 

26. Zorganizujte si e-mailovou poštu

Vytvořte si složky podle zaměření nebo odhlaste otravné newslettery, které stejně nečtete. Určitě vám nebudou vůbec chybět. 

27. Vytiskněte si fotky

Zkuste si každý měsíc najít chvilku na utřídění fotek a tvorbu fotoalba. Ty nejkrásnější vzpomínky si také můžete zarámovat a získat tak krásný doplněk do interiéru. 

28. Vyzkoušejte dechová cvičení

Stačí si před spaním udělat pár minut pro sebe a zaměřit se na hluboké nádechy i výdechy. Bude se vám lépe usínat, odfiltrujete stres z celého dne a získáte příjemný zvyk pro klidný spánek. 

Novoroční předsevzetí pro děti 

Chcete se vrhnou do novoročních předsevzetí společně s dětmi? Podívejte se na naše tipy pro děti a jejich sliby k novému roku. 

29. Vrhněte do DIY dekorací

Vyrábění a kreativní činnosti děti jednoduše baví. Zkuste se společně každé tři měsíce vrhnou do výroby dekorací podle ročního období. 

TIP! Jak si vyrobit věnec

30. Ochutnávejte nové potraviny

Malé gurmány zaujmete ochutnávkou exotického ovoce, zajímavých rostlin nebo barevné zeleniny a ještě vylepšíte jejich jídelníček. 

31. Vyzkoušejte něco nového

Děti se mohou přihlásit do kroužku a zjistit, který koníček je bude bavit. Navíc získají nové kamarády a naučí se zajímavé dovednosti. 

TIP! Glamping: Nový trend na originální dovolenou

32. Dělejte dobré skutky

Děti můžeme vést ke konání dobra. Vysvětlete jim, jaké dobré skutky mohou činit jen tak a jděte jim příkladem. 

33. Před spaním si povídejte

Místo sledování televize nebo tabletu si každý den půl hodiny před spaním povídejte. Děti vám rádi povypráví, co zajímavého zažily nebo co je trápí.

Tipy na závěr: Jak dodržet novoroční předsevzetí?

  • Spojte příjemné s užitečným – spojujte více činností do jedné nebo si určete pořadí, ve kterém je vždy vykonáte. 
  • Začněte postupně a pomalu – stačí jedno maximálně dvě předsevzetí. Více jich stejně nebudete mít chuť realizovat a nevydržíte u nich. 
  • Věnujte se svému předsevzetí alespoň 2 minuty každý den – vytvoříte si tak zdravý návyk, který nikdy nevynecháte. 
  • Motivujte se navzájem – stanovte si cíl ve dvou: s partnerem, kamarádkou či mamkou, a motivujte se vzájemně. 

Zaregistrujte se bezplatně na našem serveru Westwing a už vám nikdy neunikne žádná skvělá nabídka ani nejnovější článek plný inspirace a dalších tipů.

Mohlo by vás také zajímat: