Zaregistrujte se a získejte poukaz v hodnotě 300 Kč!
Trendy v cestování 2022

Události posledních let bezesporu změnily cestovní ruch. V jednu chvíli se cestování téměř zastavilo a prošlo díky tomu velkým restartem. Nyní se vrací k plné síle, ale v novém kabátku. Zajímají vás trendy v cestování roku 2022? Čtěte dál! 

Cestování po roce 2020

Rok 2020 byl pro cestování přelomový. Ze dne na den se téměř zastavila letecká, vlaková i autobusová doprava a místo plánování dovolené jsme šili roušky a řešili, jak zvládnout karanténu, kde doma postavit home office a jak naplánovat nové fungování domácnosti.

Dva roky po začátku pandemie se svět pomalu vrací do normálu. Nebo lépe řečeno do nového normálu. Mnoho věcí se nenávratně změnilo a jednou z nich je také způsob cestování.

Převládá nadšení, že lze znova cestovat, ať už po Česku nebo v zahraničí. Více si cestování vážíme a nahlížíme na něj jako na něco, co bychom si měli naplno užít. A nyní je ideální čas začít přemýšlet nejen kde, ale také jak si užít dovolenou v roce 2022.

Jaké jsou nejnovější trendy v cestování (2024)

Jak bude vypadat cestování v roce 2022? Hitem budou jedinečná ubytování, zážitky, ale také udržitelné cestování. 

  1. Glamping a další jedinečná ubytování

Najít nejlevnější all inclusive hotel už dnes nebývá hlavní cíl dovolené. Češi vyhledávají ubytování s přidanou hodnotou. Zejména při cestování po Česku je v kurzu glamping, mini domky v přírodě a útulné, ale plně vybavené chaty a chalupy.

O oblibě zajímavých míst vypovídá i neustále se rozrůstající nabídka na portále Amazing Places. Najdete jich tam již kolem 400. 

Tip: Chcete si vytvořit vlastní stan v glampingovém stylu? Přečtěte si naše tipy, jak na to!

  1. Digitální nomádství

Pandemie mnoha firmám ukázala, že mnoho lidí nejen zvládne, ale také upřednostňuje práci z domova. A právě díky možnosti pracovat pouze s notebookem a internetovým připojením narostl počet digitálních nomádů.

Nejeden zaměstnanec či podnikatel proměnil klasické čtyři týdny dovolené za několik měsíců nejen u moře, ale také na českých chatách. Home office si můžete vybudovat v podstatě kdekoliv!

Tip: Přečtěte si 12 tipů, jak se stát digitálním nomádem a pracovat odkudkoliv.

  1. Last-minute dovolené

V roce 2021 byla situace kolem cestování všelijaká a často jsme do poslední chvíle nevěděli, jaké jsou či nejsou restrikce dané destinace. Po celém světě proto vzrostla obliba last-minute zájezdů, které lze zakoupit i den před odjezdem. 

Tip: Inspirujte se při výběru destinace našimi tipy na 30 nejkrásnějších míst na světě.

  1. Cestování po Čechách

Hodně lidí začalo v posledních letech cestovat po Česku. I díky nemožnosti vycestovat dál jsme znovuobjevili krásy Česka a vzniklo také několik zajímavých glampingových ubytování. 

Utéct před davy do odlehlého ubytování v přírodě bylo v době pandemie to nejlepší, co jsme mohli udělat a Čechům se to soukromí a čerstvý vzduch zalíbily. 

Tip: Nevíte, kam vyrazit? Přečtěte si naše tipy na nejkrásnější místa v Česku.

  1. Dovolená v horách

Jeden z pozitivních vlivů sociálních sítí je rostoucí zájem o výlety do přírody. Ať už jde o jednodenní výlety po českých horách nebo několikadenní treky v zahraničí, dovolenou využíváme pro aktivity v horách. Jako odměna nás pak v horských hotelech čeká moderní wellness zóna.

  1. Cesta za osobním rozvojem

Důležitost péče o sebe – o své tělo i duši – je dnes důležité téma. I pro cestovatele! Dovolená, na které si odpočinete a zároveň uděláte něco pro své zdraví a osobní rozvoj je podle výsledků vyhledávání Google velmi populární 

Kromě klasického wellness se tak rozrůstá nabídka pobytů, kde strávíte týden meditací a jógové retraty. Lidé také vyhledávají různé ceremoniály či čistě veganské hotely, kde si vyzkouší rostlinnou stravu bez práce. V rámci seberozvoje také roste obliba sólo cestování.

  1. Využívání technologií k cestování

Na jedné straně se po boomu sociálních sítí lidé na dovolených snaží co nejvíce odpojit od technologií a často telefon vůbec nepoužívají. Na druhou stranu zejména chytré telefony, ale také tablety či notebooky na cestách využíváme k vyhledávání informací, nákupu vstupenek i rezervace v restauracích.

  1. Pomalé cestování

Cestování může mít nepříznivý dopad na místní komunitu i na životní prostředí. Zejména místa, která jsou tzv. Insta friendly, tedy kde si můžete vyfotit populární fotku na své sociální sítě, jsou často plná bezohledných turistů.

Naštěstí udržitelnost řešíme na všech frontách, i v cestování. Cestovatelé tak hledají možnosti, jak přispět komunitě a cestují pomalejším tempem s cílem mít hlubší zážitky než fotky stovek různých míst.

  1. Investice do zážitků

Nedá se říct, že by Češi přestali jezdit na klasickou dovolenou u moře. Na druhou stranu, dvoutýdenní odpočinek u moře je pro mnohé nuda a zájem o zážitky roste každý rok.

Cíl tak může být stále moře, bude ale pravděpodobně spojené s poznáváním okolních měst, gastronomie nebo třeba s potápěním a dalšími vodními sporty. 

TIP! TOP 20 destinací: kam jet na dovolenou k moři

  1. Cestování na lehko

Trend, který částečně vznikl z obliby levných letů s příručním zavazadlem, ale využíváme ho také pro pohodlnější cestování – cestování na lehko. Jakmile se naučíte balit efektivně, není potřeba cestovat s velkým kufrem, často stačí i menší batoh. 

Rozhovor s Klárou Honzíkovou z Amazing Places

O své zkušenosti a názory se s námi podělila Klára Honzíková, která nám nejprve představila společnost Amazing Places a také její fungování, dále jsme se dozvěděli jaké bylo cestování v roce 2021 a také co všechno se v tomto turbulentním roce změnilo. Poté jsme se zeptali na trendy v cestování v tomto roce (2022) a také jaký způsob cestování by v budoucnosti mohl být v Česku trendy a na závěr jsme se Kláry zeptali na její poslední dovolenou.

Jak vznikl Váš projekt a kde jste pro něj čerpali inspiraci?

Projekt vznikl původně jako nezávislá platforma na facebooku, která měla za cíl mapovat zajímavá místa na cestování. O vznik se i zasloužila sama skutečnost, že v době před 8 lety, kdy projekt vznikl, tady nebyla žádná alternativa, kde se orientovat. Určitě tomu přispěl i fakt, že zakladatel projektu Petr Kotík se tématu cestování, díky svému podnikání, věnoval dlouhá léta dříve. Inspirací nejdříve byly osobní zkušenosti, později hlavními inspirátory se stávali lidé, kteří projekt od samého počátku sledovali a sledují.

Jak vůbec funguje vaše platforma a jak nacházíte nová kouzelná místa?

Nová místa se k nám můžou dostat hned několika způsoby. Buď se majitelé ozvou sami nebo nám někdo místa doporučí, případně na ně narazíme sami. Pokud se po osobní návštěvě rozhodneme místo přijmout do Amazing Places a i oni souhlasí s podmínkami spolupráce, startuje naše partnerství. To je převážně na poli marketingu, kdy my o našich partnerech / místech dáváme vědět dál – fanouškům, kteří nás sledují především na sociálních sítích. Dnes už to jsou statisíce Čechů a Slováků, kteří s Amazing Places cestují.

Jaký byl pro Vás rok 2021 a co jste se v něm nového naučili?

Loňský rok byl pro nás zlomový v tom, že jsme spustili nové webové stránky s vlastním rezervačním systémem. Nemožnost rezervace byla něco, na co si u nás jak fanoušci, tak místa dlouhodobě oprávněně stěžovali. Vývoj nám trval přes skoro dva roky a i nyní na nich neustále něco vylepšujeme. Spolu s tím jsme natočili naši vůbec první profesionální reklamu s Veronikou Arichtevou v hlavní roli.

Změnila nějak pandemie způsob cestování?

Během pandemie začalo v Česku vznikat mnoho projektů, které spadají do kategorie glamping (zkratka pro glamorous camping). Jde o luxusní formu kempování, většinou pro dvě až čtyři osoby někde na samotě v přírodě. Lidem se logicky nechtělo do velkých hotelů, kde by je čekaly davy, a tak raději cestovali na menší místa.

Díky pandemii začalo hodně lidí cestovat po Česku, což nám dělá velkou radost. Míst, která stojí za objevování, tu máme totiž stále víc a víc.

Klára Honzíková – Amazing Places

Jaké byly trendy v cestování minulý rok (2021) a co můžeme očekávat v tomto roce (2022)?

Víceméně to kopírovalo rok 2020, kdy Češi hodně cestovali po Česku a okolních zemích. Jako první jsou vždy na letní sezónu vyprodané chaty & chalupy, stejně tak jsou populární i zmíněná glampingová místa. Letos sledujeme podobný trend. Na straně míst nám dělá radost fakt, že vznikají neustále nová a že si jejich majitelé dávají čím dál více záležet na tom, jak místo vypadá a jaké poskytuje služby.

Jaké kategorie ubytování u Vás zákazníci nejčastěji hledají?

Češi jsou národem chatařů & chalupářů, takže dlouhodobě patří tato kategorie k nejoblíbenějším. V závěsu je právě glamping a určitě wellness místa, pak už ale velké rozdíly nevidíme. Jde spíš o to, že lidé chtějí cestovat za zážitkem – na nějaké zajímavé místo, kterých v tuto chvíli nabízíme už kolem 400. A je jim jedno, jestli je to apartmán, penzion nebo větší hotel.

Lidé chtějí cestovat za zážitkem a je jim vlastně jedno, jestli je to apartmán, penzion nebo větší hotel. Už několik let sledujeme, že se Češi vzdalují od typické dovolené u moře. Místo toho jezdí na aktivní nebo zážitkovou dovolenou a často nemusí být cílem ani moře.

Klára Honzíková – Amazing Places

Jaká byla Vaše poslední dovolená a co se Vám tam nejvíce líbilo?

Dovolenou jako takovou – bez počítače a s krosnou na zádech jsem naposledy zažila pár let zpátky na Srí Lance & Maledivách. Často ale jezdím do španělských hor, do Andalusie, kde známým hlídám tři psi a tři kočky, zatímco oni jsou pryč. Baví mě tam možnost být každý den v horách, zároveň na dosah moře, grilovat si čerstvé ryby a mít takovou pohodovou home office. Hodně se mi také líbilo v Jižním Tyrolsku, kde jsme byli letos v březnu s kolegou. I když se ani tady nejednalo o dovolenou, bavilo mě objevovat tamní hotely, které jsou opět o level výš, než jsme zvyklí od nás nebo třeba i z Rakouska.

Vidíte v zahraničí nějaký trend nebo způsob cestování, který ještě není v Česku populární a mohl by v budoucnosti být?

Vyloženě nový trend ne, už několik let sledujeme, že se Češi vzdalují od typické dovolené u moře. Místo toho jezdí na aktivní nebo zážitkovou dovolenou a často nemusí být cílem ani moře. S nástupem nízkonákladových leteckých společností jsou už delší dobu víc a víc oblíbená evropská města, kam se lidé vydají jen na pár dnů a kromě kultury a památek objevují třeba i tamní gastro scénu.

Všimnul jsem si, že nabízíte ubytování také v zahraničí, plánujete expanzi do dalších zemí?

V tuto chvíli jsou v naší nabídce čtyři stovky ubytování v Česku, na Slovensku a v Rakousku. Od dubna zařazujeme také Jižní Tyrolsko. Zaprvé je i tento region mezi českými hosty oblíbený a zadruhé je v něm tolik krásných míst, že nám přišlo škoda je nepředstavit. Přemýšlíme také o Polsku, které by pro české hosty mohlo být zajímavé a o něco finančně přijatelnější než třeba Rakousko & Itálie.

Chystáte něco nového a na co se v dohledné budoucnosti nejvíce těšíte?

Naším cílem pro letošní rok je napojit na náš rezervační systém co nejvíce partnerů, abychom fanouškům ulehčili hledání a bookování amazing míst. Těšíme se na nové projekty, které teď máme zatím na papíře, ale věříme, že už brzy spatří světlo světa. A samozřejmě se těšíme na sbírání zážitků z našich kouzelných míst.

Shrnutí

Cestování se v roce 2024 pomalu vrací do formy. Chceme si vynahradit čas ztracený pandemií a proto vyhledáváme jedinečná místa, zážitky a objevujeme nové destinace i způsoby cestování.

Záleží jen na vás, zda se rozhodnete jet na klasickou dovolenou u moře nebo zvolíte aktivní týden v horách, budete poznávat krásy Česka nebo evropská města. Nejdůležitější je získávat nové zážitky a cestování si užívat.

Využijte bezplatnou registraci na serveru Westwing a nenechte si ujít další tipy a inspirace od naší redakce. Pravidelně vám také přinášíme exkluzivní nabídky pro ještě krásnější domov.

Mohlo by vás také zajímat: