Ole Jensen

Servírovací misky a podnosy připomínající jezera rozlitá v krajině moderního multifunkčního nádobí. Džbánek ve tvaru velkého (žlutého!) kocoura, líně ležícího na stole. Projekty dánského designéra Ole Jensena jsou netradiční a ojedinělé a skoro všechny se staly kultovními!

OLE JENSEN

Neobyčejně obyčejné

V rámci rodinné tradice měl převzít benzinovou čerpací stanici v malém městečku Ejsing v západní části Dánska. Místo toho aby studoval mechaniku, se ale každou hodinu věnoval skicám a náčrtům, a snažil se pochopit základy ergonomie předmětů běžné potřeby. Tak se vlastně ocitl na hodinách kresby a keramiky, pak nastoupil do Umělecké a řemeslné školy, a vzdělání si doplnil ještě na Královské akademii výtvarných umění v Kodani. Pracuje pro nejlepší dánské značky: Royal Copenhagen, Normann Copenhagen, Room Copenhagen. Jeho projekty najdeme skoro na každé výstavě současného dánského, skandinávského nebo světového „užitného designu a umění”. Ole Jensen se soustředil na předměty denního použití. V nich nachází největší výzvy – navrhuje předměty tak, aby byly nejenom praktické, funkční, estetické ale i efektivní a zábavné. Vzhledově atraktivní věci prostě lépe fungují. Jensenem navrhované předměty nejsou vždy jen tím, čím se zdají být. Přesněji – nejsou pouze tím. Jensen jim do vínku vždy nadělí multifunkčnost jako mentální bonus. Věci nemohou být pouze jednoúčelové – to je neekonomické – proto například servírovací salátová miska musí mít takový tvar, aby umožňovala i přípravu salátu, a musí mít navíc speciálně navržený profil hrany, abychom z misky mohli vylévat šťávu, a také musí mít ergonomický držák. Nebo třeba cedník, který je současně servírovací miskou pro podávání sceděných potravin. „Mým úkolem je najít neobvyklou funkci v jednoduchém projektu a naopak: dokázat, že jednoduchý, každodenní předmět může být neobvyklý” – tvrdí designér.

OLE JENSEN

Potřeba je matkou nápadu

Na nové nápady přijde zpravidla během každodenních činností. Kultovní gumovou mísu Washing Up Bowl & Brush vymyslel během mytí nádobí, přesně ve chvíli, když měl vložit jemnou porcelánovou soupravou do tvrdého nerezového dřezu. Dnes jeho gumová mísa Washing Up Bowl & Brush spolu s 30-ti špičkovými a nejvíc inovativními výrobky navrženými v období 2000 až 2008, společně s takovými skvosty jako je Apple iPod nebo křeslo od Philippe Starcka pro Kartell, tvoří stálou expozici v Muzeu umění & designu ve Finsku. V Muzeu moderního umění v New Yorku se tato gumová mísa používá jako chladicí nádoba na šampaňské, a příznivci Ole Jensena mu posílají další nápady na nevšední způsob využití: květináč na bylinky, klobouk, vanička na mytí nohou, kuchyňská nádoba na zeleninu, vanička pro nemluvňata, mísa pro přípravu pop-cornu v mikrovlné troubě.
Další velmi často „půjčovaný” předmět na výstavy je smetáček a lopatka Dustpan & Broom – kus pevného plastu (v několika barvách) a smetáček z bukového dřeva s přírodním vlasem.
Banální nápad, což ovšem neznamená, že výsledek nemusí být srovnatelný s minimalistickým, uměleckým dílem. Nápad se zrodil díky nepořádku v pracovně projektanta a designéra. Neměl po ruce správné uklízečské náčiní a tak se spokojil s dvěma kousky novinového papíru. Jeden stočil do ruličky a zjistil ke svému úžasu, že takový zcela primitivní set skvěle plní svou funkci. Kde se skrývá dvojí funkčnost kompletu? Osvědčil se jako skvělý pomocník při úklidu drobků ze stolu a zavěšený na zdi vypadá jak moderní umělecké aranžma.

OLE JENSEN

Žlutá a ostatní

Musíte být velmi odvážní anebo nekompromisní, abyste dokázali lidem v době, kdy myčka nádobí je zcela běžným prvkem kuchyňské výbavy, úspěšně prodávat mísu na mytí nádobí. K tomu ještě z gumy! Neobyčejná duševní síla anebo také špetka šílenství je třeba k tomu, abyste navrhli jednomu z nejprestižnějších a nejstarších dánských podniků na výrobu porcelány, aby do své prodejní nabídky zařadil soupravu nádobí v excentrickém, kanárkově žlutém barevném odstínu. Projektant to ale uměl řádně zdůvodnit: nové věci musí být výjimečné, musí „vyčnívat z řady“ a pro tento účel se nic nehodí lépe, než křiklavá barva. Navíc kanárkově žlutá je barvou štěstěny. Pastelové, bílé a šedé nádobí s ní velmi dobře ladí.

OLE JENSEN

Cit pro hmotu

Cit pro hmotu
Mantra modernismu – „méně je někdy více ” – se musela zrodit ve Skandinávii. Šetrnost, jednoduchost, funkcionalita – rovná se krása. Navíc, pokud se soustředíme na pojmu „méně“, nečekaně oslovíme daleko více zákazníků. Možná právě proto se Ole Jensen rozhodl, že ve svých nejlepších keramických dílech navržených pro Royal Copenhagen změní základní hmotu a použije – melamin. V Room Copenhagen vznikly zmodernizované verze kultovního žlutého kuchyňského cedníku, odšťavňovače citrusových plodů nebo charakteristických džbánků a misek. Modernější, trvanlivější a levnější… V čem spočívá krása v projektech Ole Jensena? Skutečně krásné jsou věci, s kterými je radost pracovat. Práce se stává hrou, nadšením a pohladí duši. Nemusíme být dětmi, abychom si pohráli s nádobím, jako kdysi dávno s barevnými bábovičkami.

OLE JENSEN

keramika, nádobí, design, Jensen

Používáte již aplikaci Westwing?

Stáhnout
Stáhnout