jak se chovat na pohovoru

Vhodná příprava na pohovor může znamenat rozdíl mezi získáním skvělého místa a hodinami procházení dalších inzerátů. Přestože dokonale splňujete požadavky, může se stát, že pozici získá méně zkušený, ale lépe připravený uchazeč. Přečtěte si náš článek a buďte na příštím pohovoru za hvězdu!

Jak se připravit na pohovor

Příprava je klíč k úspěchu. A u pohovoru tomu není jinak. Přestože nikdy přesně nevíte, co vás od personalisty, manažera či majitele firmy čeká, alespoň některé aspekty lze naplánovat. S pořádnou přípravou vás tolik nezaskočí záludné otázky nebo prostředí firmy.

Jak se chovat na pohovoru

Na pohovoru vsaďte na slušné chování, profesionální vystupování a pozitivní náladu. Jeden z aspektů, které bude vedoucí pohovoru sledovat jsou právě vaše komunikační schopnosti, které budete muset využívat při práci v týmu nebo jednání s klienty. Dejte si pozor zejména na:

  • Úsměv na tváři
  • Pevný stisk ruky
  • Přátelská řeč těla
  • Žádné vulgarismy
  • Vnímání a odpovídání na otázky

Co nastudovat na pohovor

Před pohovorem se pokuste zjistit co nejvíce o dané firmě, o vaší pozici i o člověku, který váš pohovor povede. Nejlepšími zdroji pro vás bude vyhledávání skrz Google, oficiální webové stránky společnosti i její sociální sítě.

Připravte si také odpovědi na některé z nejtypičtějších otázek, které náboráři na pohovoru rádi pokládají. Patří mezi ně například:

  • Kde se vidíte za pět let?
  • Řekněte nám něco o sobě.
  • Co víte o naší společnosti?
  • Proč u nás chcete pracovat?
  • Jaké jsou vaše silné stránky?
  • Jak jste se o pozici dozvěděl/a?
  • Jakou největší chybu jste v životě udělal/a?
  • Proč jste ukončil/a předchozí pracovní poměr?

Jak mluvit na pohovoru

Tón hlasu a způsob vyjadřování může na náboráře udělat větší dojem než samotné odpovědi – v pozitivním i v negativním smyslu. Ukažte už samotným tónem hlasu, že vás rozhovor zajímá a na otázky odpovídejte pevně, bez pomyslného otazníku na konci věty. 

Při mluvení se usmívejte a neodpovídejte nerozvážně. Před odpovědí můžete nechat pauzu několik vteřin – utřídíte si myšlenky a náboráři dáte najevo, že vaši odpověď  míníte vážně.

Snažte se eliminovat výplňková slova a zvuky jako je „jakoby“ nebo „ehm“. Náborář by mohl získat pocit, že nevíte co chcete a odpovědí si nejste jisti. Za případnou nervozitu se ale neomlouvejte, zbytečně byste na ni přivolali pozornost.

Co si vzít na pohovor

Chystáte se na pohovor a nevíte, jak se obléci? Až na opravdu specifické případy není vhodné přijít v roztrhaných džínech nebo mini sukni. Na druhou stranu večerní oblek by byl až příliš.

Pokuste se nastudovat co nejvíce a přizpůsobte své oblečení kultuře firmy. Na webových stránkách i sociálních sítích jsou často fotky zaměstnanců, ze kterých můžete čerpat inspiraci. Pokud jsou všichni v obleku, doražte také v obleku, pokud na sobě mají tričko a džíny, zvolte chinos kalhoty a blazer nebo jednoduché šaty.

V případě nejistoty se vždy můžete řídit typem pozice, o kterou se ucházíte:

  • Business formal: ředitel firmy, vedoucí pozice, manažer ve finanční či veřejné instituci
  • Business casual: pozice specialistů v korporátní společnosti, úředníci, asistentky, obchod, školství
  • Smart casual: specialisté v menších společnostech a startupech, novináři, kreativní pozice

Připravte si otázky

Nezapomeňte, že pracovní pohovor by měla být oboustranná konverzace. Ukažte svůj zájem a připravte si vhodné otázky, které položíte náboráři. Můžete se zeptat na detaily o vaší pracovní náplni, firemní kultuře či možnosti pracovního postupu.

Tip: I v případě, že nebudete k otázkám vyzváni je položte. Může jít o zkoušku vašeho zájmu.

10 pravidel pro úspěšný pohovor

Těchto 10 pravidel dodržujte bez kompromisů na každém pohovoru. Zvýšíte tak několikanásobně pravděpodobnost úspěchu. 

1. Dorazte ve správnou chvíli

Na pohovor je třeba přijít včas, na druhou stranu nikdo nemá čas přijmout vás půl hodiny předem. Ideální je přijet do blízkého okolí přibližně hodinu předem a ve firmě se objevit pět minut před plánovaným pohovorem. Najděte si příjemnou kavárnu v docházkové vzdálenosti, kde počkáte a uvolníte se.

Tip: Nechte si na pohovor také dostatek času! Je velmi neslušné dívat se v průběhu rozhovoru na hodinky, protože máte hodinu po začátku domluvené rande.

2. Poděkujte za pozvání

Do místnosti vstupte s úsměvem a náboráři hned na začátku pohovoru poděkujte, že si na vás udělal čas a pozval vás. Stejně tak za čas poděkujte před odchodem. 

3. Vhodně se oblékněte

Příliš hluboký výstřih, krátká sukně, potrhané džíny, plážová košile nebo sako polité kávou neudělá zrovna dobrý první dojem. Oblékněte se vhodně k dané pozici – ani příliš uvolněně, ani příliš formálně.

4. Představte se

Při příchodu se představte a vysvětlete, proč jste přišli. Je možné, že mají ve firmě několik pohovorů ve stejný den a představením se zjednodušíte situaci pro všechny. Stejně tak se znova představte při příchodu do kanceláře.

5. Stiskněte pevně ruku

Při představování podejte náboráři ruku. Dejte si záležet na pevném a příjemném stisku. Nikomu nechcete způsobit zranění, ale stisk ruky ve stylu „leklé ryby“ vyvolá pocit nezájmu.

6. Čekejte na vyzvání

Než vejdete do místnosti, posadíte se, odložíte si osobní věci nebo o sobě začnete mluvit, počkejte na vyzvání. Nikdy si neodkládejte osobní věci na stůl náboráře, pokud vám to vysloveně nenabídne. Snažte se mít vše v kabele nebo v kufříku a položte jej na zem vedle sebe.

7. Nepomlouvejte 

Když se vás náborář zeptá na vaše předchozí zaměstnání nebo důvod ukončení pracovního poměru, nikoho nepomlouvejte. Za prvé nevíte, kdo se s kým může znát a za druhé by si náborář mohl na jejich místě snadno představit vaše nové kolegy.

8. Nepožadujte občerstvení

Nikdy nepožadujte kávu, vodu nebo povolení zapálit si cigaretu. Když vám náborář či asistent občerstvení nabídne, přinejmenším vodu přijměte. Vždy s sebou ale pro jistotu mějte vodu v kufříku / kabele. 

9. Vypněte si telefon

Nespoléhejte na tiché vyzvánění. Moderní technologie nás často zradí v tu nejhorší chvíli a uprostřed pohovoru by se na telefonu mohl nedopatřením spustit přehrávač nebo by vás rušily vibrace příchozího telefonátu.

10. Usmívejte se

Poslední rada nad zlato – po celou dobu pohovoru se usmívejte (pokud to samozřejmě není nevhodné vzhledem k probíranému tématu). Váš úsměv ukáže sebejistotu a náborář bude mít lepší náladu. 

Shrnutí

Pracovní pohovor je podobný jako zkouška ve škole. I když víte, že všechno umíte, zachvátí vás panika a dělá vám problém kloudně zodpovědět i nejjednodušší otázky. 

Stejně jako u zkoušky, čím větší příprava a zkušenosti, tím lépe vám pohovor půjde. Nebojte se proto zkoušet pohovory i na pozice, kterými si nejste stoprocentně jisti, protože díky nim budete lépe připravení na ty, na kterých vám záleží.

Využijte bezplatnou registraci na serveru Westwing a nenechte si ujít další tipy a inspirace od naší redakce. Pravidelně vám také přinášíme exkluzivní nabídky pro ještě krásnější domov.