jak se zbavit stresu

Stres se do určitého stupně týká každého z nás. V některých situacích dokáže zvýšit naše soustředení a podpořit výkon, jindy je ale na škodu. Přesně v takových situacích se hodí techniky na zvládání stresu. Přečtěte si náš článek a zjistěte, jak se uklidnit před zkouškou nebo odbourat dlouhodobý stres. 

Co je to stres

Stres je odpověď našeho těla na určitou situaci, výzvu nebo fyzickou aktivitu. Spouštěcími faktory mohou být každodenní starosti spojené s prací či školou, rodinnými problémy, zdravotním stavem, financemi, ale i běžné situace jako je telefonát zubaři nebo dlouho odkládaný úkol.

Stres se do určitého stupně týká každého z nás, někteří jsou ale náchylnější. Důležitou roli hrají předchozí zkušenosti, genetika, povaha, podpora od blízkých nebo vypořádací mechanismus. 

Výzkumy prokázaly, že určité skupiny lidí se potýkají s větším náporem stresu. Jsou to například rodiče, lidé pracující v sociálních službách a zdravotnictví, etnické menšiny a členové LGBTQ komunity. 

Co dokáže způsobit stres

Stres má negativní vliv na naše zdraví, náladu i chování. V dlouhodobém spektru může stres vyeskalovat až k depresi, úzkosti a mohou se objevit problémy s alkoholem, drogami a s tím související vyčlenění ze společnosti. Mezi nejčastější projevy stresu patří:

  • Neklid 
  • Únava 
  • Nevolnost
  • Nespavost 
  • Demotivace 
  • Bolest hlavy
  • Tlak na hrudi
  • Ztuhlost svalů
  • Výbuchy vzteku
  • Sexuální nechuť
  • Nesoustředěnost
  • Nechuť či přejídání

10 tipů: Jak se zbavit stresu zdravou cestou

Minimalizovat každodenní projevy stresu je důležité pro celkové zdraví. Jak jsme již zmínili, dlouhodobý stres může způsobit například úzkost či depresi, kromě toho také zvyšuje riziko kardiovaskulárních a psychických onemocnění. 

Tyto návyky vám pomohou uvolnit se, lépe se vypořádat se stresem a zvládat náročné situace. Mějte na paměti, že na každého funguje něco jiného, proto budete možná muset vyzkoušet několik metod.

1. Fyzická aktivita

Pravidelný pohyb pomáhá zvládat stres a zlepšuje náladu i spánek. Nezáleží, o jaký pohyb jde. Najděte si zase čas chodit do fitness centra, na své oblíbené lekce, plavat nebo běhat. Pokud oblíbený sport nemáte, začněte procházkami nebo jízdou na kole. Zkoušejte nové sporty, dokud nenajdete ten, který vás bude bavit.

Tip: Jóga je skvělá kombinace pohybu a uvědomělé meditace. Zvládne ji navíc skutečně každý!

2. Zdravá strava

Vaše strava ovlivňuje každý aspekt vašeho zdraví, včetně toho psychického. Je vědecky dokázané, že lidé, kteří jedí vysoce zpracované jídlo s přidaným cukrem zvládají stresové situace hůř než ti, kteří se stravují zdravě. 

Není potřeba hned překopat celý svůj jídelníček (a přidávat si navíc stres z jídla), snažte se ale postupně přejít na kvalitní potraviny a dopřejte tělu to, co potřebuje – dostatek živin, vitamínů a minerálů. 

Milujete kávu, čokoládu, silné čaje nebo energetické nápoje? Kofein, který je v nich obsažený, může narušovat váš spánek a tím zhoršovat pocity úzkosti a zvýšit stres. Každý zvládá jiné množství kofeinu, jestli ale máte problém se stresem, pokuste se svůj příjem postupně snižovat.

3. Méně času na telefonu a počítači

Elektronika je pro život v moderní době nezbytná. Málokterou profesi si dokážeme představit vykonávat bez telefonu, počítače nebo obojího. Jejich užívání může ale zvyšovat míru stresu, se kterou se vypořádáváme.

Je dokázáno, že příliš času (nejen) na sociálních sítích narušuje psychickou pohodu a zvyšuje stres. Modré světlo navíc negativně ovlivňuje spánek, což opět působí negativně na zvládání stresu. 

Tip: Naučte se telefon nebo počítač odložit alespoň hodinu až dvě před spánkem, vyměňte sledování televize za knížku a ráno se místo scrollování Instagramem deset minut protahujte.

4. Čas pro sebe

Zapomenout na čas pro sebe je jednoduché, pokuste se ale v nabitém programu najít pár hodin týdně na to, co máte rádi. Ať už je to četba, cvičení, běhání nebo relaxační koupel, naplánujte si čas pro sebe a zapište si činnost do diáře. Pokládejte ji za stejně důležitou, jako například meeting s klientem nebo třídní schůzky.

5. Čas s rodinou a přáteli

Stejně tak je důležitý čas strávený s milovanými, s rodinou a přáteli. Mít podporu blízkých je klíč ke zvládání náročných situací. Chybí vám emoční podpora a skuteční přátelé? Je na čase upevnit vztahy.

Často zapomínáme udržovat kontakt s lidmi, kteří jsou pro nás důležití, až se z našich životů vytratí. Ozvěte se starému kamarádovi, zajděte na návštěvu k sourozencům nebo se vydejte do společnosti hledat nové kontakty. 

Tip: Na poznávání nových přátel se společnými zájmy výborně fungují tzv. Meetupy.

6. Umění říct „NE“

Znáte ten pocit, že je toho na vás už prostě moc? Extra směna za kolegyni, hlídání kamarádky dětí, příprava občerstvení na školní akci a do toho ještě práce, úklid, péče o rodinu, vaření, nákupy… Možná máte na bedrech skutečně příliš povinností.

Naučte se říkat „Ne“. Vybírejte si činnosti, které zvládnete a zbytečně vás nestresují. Ostatní požadavky mile odmítněte (samozřejmě, když je to možné). Nastavte si hranice a dejte svému okolí najevo, co je v pořádku a co ne.

7. Konec prokrastinace

Odkládáte často úkol na poslední chvíli a pak se stresujete s deadlinem? V nejhorších chvílích si slíbíte, že už se do stejné situace znova nedostanete, nakonec vše zvládnete a s příštím projektem se scénář opakuje.

Prokrastinací klesá produktivita a kvůli nesplněnému úkolu výčitky neustále nahlodávají svědomí. Často pak vznikají problémy se spánkem, které ovlivňují naši schopnost zvládat stres. 

Tip: Pište si pravidelně TO-DO list, s úkoly seřazenými podle důležitosti. Je vhodné naplánovat si raději méně pevných úkolů a další mít v kolonce „Když zbyde čas“.

8. Meditace

Meditace přináší nejen krátkodobou úlevu od stresu, ale také pomáhá zvládat stres v dlouhodobém měřítku. Pro začátek zkuste jen pomalu, zhluboka dýchat a přeříkávat si v duchu svůj cíl, mantru. 

Chcete se naučit různé techniky meditace? K dostání jsou desítky knih, inspirovat se můžete na internetu pomocí článků či videí na YouTube nebo se nechat vést jednou z mnoha aplikací do chytrého telefonu.

9. Time management

Rozplánujte si svůj den a soustřeďte se jen na ty činnosti, které chcete a potřebujete stihnout. Naučte se správný time management, sepište si úkoly podle důležitosti a nezdržujte se tím, na co zrovna nemáte čas (zejména činnostmi, kterými jej pouze zabíjíte). 

10. Realistické cíle a očekávání

Často jsme ve stresu, protože máme příliš vysoká očekávání – od sebe i svého okolí. Odpoutejte se od potřeby zvládat vše na 110 % a naučte se přijímat chyby. 

Cíle jsou důležitou motivací, je ale stěžejní stanovit si realistické cíle. Když se pustíte do cvičení nebo se začnete učit nový jazyk, nenechte si novou zálibu znechutit příliš vysokými nároky.

Tipy na závěr

Na závěr máme několik tipů, jak zvládat stres ve specifických situacích. Stává se vám, že nemůžete spát, před zkouškou se vám vše vykouří z hlavy, nesnášíte každý rozhovor s nadřízeným v práci nebo vás děsí příchod nového člena rodiny?

Jak se zbavit stresu před spaním

Stres aktivuje nervový systém, který způsobuje zrychlený srdeční tep a vysoký tlak. Kvůli tomu vznikají problémy se spánkem – nemožnost usnout, mělký spánek, brzké probouzení a další. Naučte se před spánkem aplikovat jeden z těchto návyků:

  • Meditace
  • Klidná jóga
  • Aromaterapie
  • Bylinkové čaje
  • Relaxační koupel
  • Vyhýbání se modrému světlu

Tip: Pro kvalitní spánek je důležité prostředí, ve kterém spíme. Porozhlédněte se po ložnici a ujistěte se, že vás nic neruší. Možná je na čase vymalovat, vystěhovat nepotřebné věci nebo zvážit renovaci ložnici? Na 

Jak se uklidnit před testem

Trocha stresu před testem může pomoci soustředit se na daný úkol. Když se ale lehká nervozita promění v úzkost, je na čase vyzkoušet postupy, díky kterým se uklidníte a zvládnete podat ty nejlepší výsledky.

  • Dostatek odpočinku
  • Kvalitní strava a pitný režim
  • Nastavení rutiny, která funguje
  • Efektivní studium a dobrá příprava
  • Studování na místě, kde test probíhá
  • Ujištění, že víte, co od zkoušky čekat
  • Relaxační techniky (dýchání, uvolnění svalů atp.)

Jak se zbavit stresu z práce

Krátkodobý stres v práci zažil skoro každý a výjimku zpravidla nemají ani ti, kteří svou práci milují. Problém ale nastává, když je stres dlouhodobý a myšlenky na práci vás neopouští ani po příchodu domů. Jak zvládnout stres v práci?

  • Promluvte si s nadřízeným
  • Odjeďte na dovolenou a dobijte baterky
  • Nastavte si hranice a nepracujte přesčas
  • Promluvte si s rodinou, přáteli nebo profesionálem

Jak se zbavit stresu v těhotenství

Čekáte přírůstek do rodiny a stresujete se, jestli vše zvládnete? Hormony, které vaše tělo produkuje, zintenzivňují prožívání všech emocí a stres či úzkost nejsou výjimkou. Jak stres v těhotenství zvládat?

  • Jezte zdravě a vyváženě
  • Poslouchejte uklidňující hudbu 
  • Odpočívejte kdykoliv je to možné
  • Podělte se o své emoce s blízkými
  • Soustřeďte se na hluboké dýchání
  • Nepřestávejte s pravidelným pohybem
  • Promluvte si s dalšími nastávajícími rodiči
  • Vzdělávejte se a připravte se na těhotenství

Mějte na paměti, že stres je něco jiného než přetrvávající úzkost a deprese. S běžným stresem si možná poradíte sami, když vám ale problém přerůstá přes hlavu, nebojte se vyhledat odbornou pomoc. Navštívit doktora s psychickými problémy je stejné jako s fyzickou bolestí.

Pomohl vám dnešní článek? Využijte bezplatnou registraci na serveru Westwing a už nikdy vám neuniknou tipy a inspirace z naší redakce. Pravidelně přinášíme také exkluzivní nabídky pro ještě krásnější domov.

Mohlo by se vám také líbit: