jak najít vnitřní klid

Zeptejte se svých známých a příbuzných, co si v životě nejvíce přejí. Mnoho z nich vám odpoví, že by chtěli pouze klid a štěstí. Moderní doba je totiž protkaná stresem a shonem ze všech stran. Pokud i vy sami toužíte po tom najít vnitřní klid a pohodu, vyzkoušejte našich 10 tipů, které vám možná zcela změní život.

Co znamená vnitřní klid?

Přesná definice slov vnitřní klid vlastně ani neexistuje. Jedná se totiž o velmi subjektivní pocit a pro každého může znamenat něco trochu jiného.

Můžeme však říct, že máme na mysli takovou vnitřní jistotu, spokojenost, blaženost a  zároveň svobodu. Vnitřní klid pro někoho znamená schopnost odolat každodenním stresorům a nepříjemnostem. 

Samozřejmě, že to neznamená, že už se nikdy nerozčílíte nebo si nezanadáváte, když se vám prostě něco pokazí v životě. Vnitřním klidem určitě není myšleno potlačování emocí, které je naopak velmi nezdravé a vede i k psychickým obtížím. Jde spíše o dlouhodobý pocit, že je vše tak, jak má být, i přes občasné životní kotrmelce.

Proč je vnitřní klid tak důležitý v našem životě?

Lidé mají rádi jistoty. Nerovnováha v životě vede nejen ke špatné náladě, ale i k závažnějším obtížím jako nespavost, narušená psychika a onemocnění těla. Proto v našem životě potřebujeme výraznou dávku klidu a vnitřní sebejistoty. 

Vnitřní klid hledáme spíše hluboko uvnitř nás. Nejedná se o schopnost pro vyvolené ani není nutné denně meditovat nebo se odstěhovat mimo systém někam do divočiny. Vnitřní klid si může udržet každý z nás především díky dodržování psychohygieny a dostatečného odpočinku. Vyzkoušejte naše tipy a zkuste najít tu svou hladinu potřebného klidu.

10 tipů: Jak najít vnitřní klid aneb jak být v klidu a nestresovat se 

Stres, především ten chronický, narušuje naši imunitu, psychickou pohodu, spánek i aktuální prožívání reality. Vyhnout se stresu však úplně nelze a ani život vám nepřinese jen samá pozitiva. Proto je důležité trénovat psychickou odolnost a spokojenost v jakékoliv situaci. Pomoci vám mohou následující nástroje. 

1. Nádech, výdech.

Náš dech je všemocný nástroj, který většina lidí vůbec nevyužívá v celém svém potenciálu. Při akutním stresu nás může snadno dostat do přítomnosti a odosobnit od nepříjemností, které se nám v danou chvíli dějí. Ale pravidelná praxe s dechem přináší výborné výsledky i z dlouhodobého hlediska. 

Využívat můžete nejrůznější dechová cvičení například po probuzení, ale také během nepříjemné situace vám několik hlubokých nádechů pomůže okysličit mozek a zklidnit tep.

2. Dieta, která má skutečně smysl.

Striktní diety většinou nemají mnoho účinku, ale my přece jen známe jednu, která má velký smysl. Jmenuje se informační dieta a spočívá v tom, že na chvíli stopnete přísun informací, které se na vás valí ze všech stran. Jak to udělat?

Vypněte televizi, sociální sítě i e-mail. Vědomě se rozhodněte, že si dáváte pauzu od informačních kanálu a výrazně eliminujte přísun novinek a zpráv ze světa. Není na tom nic sobeckého a vzhledem k množství informací, které průměrně člověk zkonzumuje, děláte velmi dobré rozhodnutí. 

3. Zdravá životospráva hraje prim.

Znáte rčení “ve zdravém těle, zdravý duch”? Zkuste se hlouběji zamyslet nad jeho významem. Těchto pět slov totiž krásně vystihuje, jak spolu psychika i tělo člověka souvisí. 

Dbejte tedy na dostatek spánku, odpočinku, pohybu, zdravého jídla i pití, a omezte naopak škodliviny jako alkohol, cukr nebo cigarety.

4. Dovolte si prožít jakoukoliv emoci.

Najít vnitřní klid můžete také díky tomu, že si dovolíte prožít jakoukoliv emoci či pocit do plna. Když se vám chce brečet, pusťte své slzy ven. Smějte se až vás bude břicho bolet. Potřebujete si zakřičet? Tak to udělejte. Vypouštění emocí ven vám pomůže najít rovnováhu z dlouhodobého hlediska. 

5. Obklopujte se lidmi, které máte rádi.

Jsme tvořeni pěti lidmi, se kterými se stýkáme nejčastěji. Proto jejich výběr nepodceňte. Dobří přátelé patří mezi základní prvky, které ovlivňují naše zdraví. Nenechte si tedy kazit náladu toxickými lidmi a preferujte čas strávený v dobré společnosti. 

6. Napište si seznam radostí a vděčností.

Někdy zapomínáme na všechno dobré, co se nám v životě děje, a máme tendenci zaměřovat se na to negativní. Vraťte se zpět do pozitivní nálady díky deníku vděčností a radostí. Stačí si každý večer zapsat tři krátké věty o zážitcích, co vám během dne vykouzlily úsměv na tváři. Věřte, že každý den najdete několik drobností, za které můžete být skutečně vděční. 

7. Využijte vizualizace.

Velká část populace disponuje dobrou představivostí. Tuto schopnost lze využít ku prospěchu. 

Využijte kouzlo vizualizace a vytvořte si ranní rutinu, kdy si ještě v posteli představíte, jaký den na vás čeká a jak se budete v určitých situacích chovat. Připravený člověk pak snadněji zareaguje podle svých představ a prožije den v pohodě.

8. Udělejte dobrý skutek.

Někteří lidé tvrdí, že dobré skutky děláme vlastně jen kvůli sobě. Vzpomeňte si na legendární díl seriálu Přátel, kde přesně toto tvrzení dokazuje Joe. 

Když pomáháme druhým, cítíme se lépe a vylepšujeme si i svou pomyslnou karmu. Stačí pár dobrých skutků do měsíce a zlepší se celé vaše smýšlení. Možností navíc existuje nespočet – od dobrovolničení až po drobné kroky v každodenním životě.

9. Choďte do přírody.

Mnoho studií již dokázalo pozitivní vliv času stráveného v přírodě. Speciálně se pak doporučuje pobyt v lese. V některých státech dokonce doktoři předepisují lesní terapii jako lék. Vyrazte do přírody, nasajte čerstvý vzduch do plic a zrelaxujte se. 

10. Převezměte zodpovědnost za svůj život.

Převzetí zodpovědnosti za svůj život včetně všech chyb a rozhodnutí vyžaduje notnou dávku odvahy a síly. Jedná se však o velmi zdravý přístup k životu, který vás osvobodí. Postavte se do role tvůrce svého života ne do role oběti. 

Shrnutí

Cvičení dělá mistra a tak jednotlivé kroky z našeho průvodce opakujte, jak jen je to možné. Nepředpokládejte, že si osvojíte vše ze dne na den. Raději postupujte pozvolna, ale udržitelně. 

Také doporučujeme zapsat si své myšlenky a vize do deníku a za rok se k němu vrátit. Jak se změnil váš život? Které změny nastaly a kam jste se posunuli? Někdy svůj progres v každodennosti nevidíme, ale když se zpětně zamyslíme nad svým životem, zjistíme, že jsme ušli velký kus cesty a je z nás úplně nový člověk. 

Zajímá vás další inspirativní téma z oblasti cestování, interiéru i rad a tipů pro každý den? Pak se neváhejte zaregistrovat na našem serveru Westwing a získejte neomezený přístup k nejnovějším článkům z naší dílny.

Mohlo by se vám také hodit: